הוא פעיל למען זכויות אדם, נלחם בהורדת הפשיעה והשחיתות והפגין נגד הגזענות בדרום אפריקה. מקורב לנשיא הנבחר, סייע בהסגרתו של הרב ברלנד לישראל, נלחם ב BDS ומתנגד למילה אפרטהייד בהקשר של ישראל. הצצה לחייו של הרב הכי לא שגרתי שהכרתם, הרב וורן גולדשטיין, רבה הראשי של דרום אפריקה.
מורן רנדל
השנה ב 15/11/19 צפוי להתקיים אחד האירועים הגדולים בעולם היהודי "שבת עולמית" במסגרת האירוע יחגגו מליון איש ב 1511 ערים ברחבי העולם ביחד את שמירת השבת. מאחורי המיזם הבינלאומי עומד הרב גולדשטיין, רבה הראשי של דרום אפריקה, ביקשנו לשוחח אתו על המיזם וגילינו את הרב הכי לא שגרתי שתשמעו עליו
דון קישוט של דרום אפריקה
לרב הראשי של דרום אפריקה, הרב וורן גולדשטיין, כובעים רבים. חוץ מלשמש כרב הראשי ולדאוג לכל ענייני הכשרות, תפילות, לימוד תורה וכד' הוא גם, מתוקף תפקידו כמנהיג רוחני, פועל רבות חברתית בעיקר נגד שחיתות, עוני, גזענות, פשיעה ואנטישמיות. הוא אף אחד הנציגים הכריזמטיים והבולטים בשיפור תדמיתה של ישראל בדרום אפריקה ובעולם ופועל בקירוב ובשיתוף עם הנשיא הנבחר החדש לדרא"פ – רמפוזה.
כשהתמנה להיות הרב הראשי של דרום אפריקה בשנת 2005 והוא בן 33 בלבד היו אנשים רבים שהרימו גבה. בדרום אפריקה ישנם כ 75,000 יהודים והיתה דאגה כיצד יצליח רב כה צעיר לנצח על כ"כ הרבה תחומים שונים הנוגעים לחיי הקהילה. אך תוך זמן קצר החשש התבדה, הרב הצעיר לא רק שטיפל בהצלחה בנושאים הדתיים והיהודיים הרבים אלא גם התגלה כפעיל חברתי שיזם פרוייקטים שנוגעים גם לכלל התושבים היהודים והלא יהודים במדינה.
כחלק מהתזה שלו פרסם הרב ספר בשם "להגן על הרוח האנושית: חזון ההלכה היהודית למען חברה מוסרית" וזו בעצם יכולה להיות הכותרת לגישתו של הרב ולמניעיו בכל הנושאים החברתיים בהם הוא עוסק: להטמיע ערכים יהודיים של מוסר, של חמלה ושל משפחה בכל העולם.
"כמנהיג דתי אתה חייב למחות בשחיתות ועוולות" אומר הרב " לבטא את הערכים של התורה שזה כנות, נקיות כפיים, טוהר המידות". "רב אינו יכול להישאר רק בד' אמות הקהילה שלו ולא להלחם במה שנוגד את ערכיו. מנהיג חייב להוביל דרך, לקדם את ערכי התורה למען כלל האנושות".
זכויות אדם הוא מה שמוביל את סדר היום של הרב. הוא מפגין עם השחורים למען זכויותיהם, הוביל את ההפגנות נגד הנשיא המושחת לשעבר – "זומה" שהשתמש בכספי ציבור תחת המסר "let our people go" ואף אחראי ל "מגילת הזכויות" בשיתוף עם משרד החינוך, מגילה שדוגלת בהכנסת תכנים לבתי הספר בכל המדינה שמקדמים ערכים של חמלה, אחריות וכבוד הדדי וכל מה שקשור לזכויות אדם .ערכים אלו המנחים אותו בכל פועלו הם אלו שגרמו לקרבה הרבה בינו לבין נלסון מנדלה ומשפחתו ובהלוויתו אף נשא נאום מאוד מרגש שיצר הדים רבים.
הורדת פשיעה ב 90%
הרב גולדשטיין הוא, בין היתר, גם אחד ממייסדי ארגון CAP a שזה סוג של משמר אזרחי שעובד בשיתוף עם המשטרה ששם למטרה להוריד את רמת הפשיעה ביוהנסבורג עקב מספרלך מקרים קשים שהיו באזור. ואכן המספרים מדברים בעד עצמם. אחוז הפשיעה ירד ב כ 90%!
"פשע גורם לסבל אנושי. הזכות הכי בסיסית של כל אדם צריכה להיות חופש ובטחון אישי. תפקידו של רב הוא לא רק ללמד תורה אלא גם לדאוג לאנשים ולזכויותיהם ובלעדי בטחון אישי אי אפשר להתחיל ולבנות ולקדם שום דבר אחר".
לשם כך בעצם הקמנו יחד עם שותפים וידידים את הארגון שעיקר הצלחתו היא ההתמקדות בשמירה על המרחב הציבורי, בו קורים רוב הפשעים, ולא רק במרחב הפרטי, כלומר פריצות לבתים וכד' כפי שהיה עד הקמתו. הארגון כולל רכבים רבים שמסיירים בכל שעות היממה עם שוטרים מיומנים ברמה גבוהה. יש מוקד שמקבל כ 20 אלף שיחות בחודש, מחלקה משפטית, מחלקת חקירות ומודיעין, אנליסטים ובאמת מערך ענק שמגן כיום על כ 250,000 איש ואכן אצליח להוריד את הפשיעה באחוזים כה גבוהים ביוהנסבורג"
איומים על חייו
עם כל זאת שהרב מעורב כל כך בשמירה על בטחונם של אחרים, הצטרך הוא בעצמו לקחת מאבטחים שישמרו על חייו וזאת בעקבות התנערותו וסלידתו מפרשת הרב ברלנד, ראש ישיבת שובו בנים, שהואשם בפגיעות מיניות ונמלט מהמשטרה לדרום אפריקה.
"התנגדתי לתמיכה ברב ברלנד וכך גם הורתי לקהילתי, שלא לתמוך בפושע נמלט, זו אינה דרכינו ועליו לחזור לעמוד לדין על פשעים שביצע" אמר הרב. חסידים של הרב ברלנד איימו בעקבות כך על חייו של הרב הראשי ואף הוציאו נגדו "דין רודף". היו גם אנשים בקהילתו שלו שהטיחו בו ביקורת על כך שאינו עוזר להם במנוסתם. "הסברתי להם שאסור לנו להיות בקשר ולהיות מזוהים עם פושע נמלט. יש בזה גם חילול השם. נראה היה שקיבלו את הדברים". ואכן, הרב ברלנד נעצר בדרא"פ והוסגר משם לישראל.
לומד גמרא עם הנשיא
רבי גולדשטיין כאמור מעורב מאד גם בפוליטיקה וכשם שפעל רבות כדי להדיח את הנשיא הקודם זומא בשל אופיו המושחת, כך הוא משקיע מאמצים רבים בתמיכה בנשיא הנבחר – רמפוזה שלדבריו הוא אדם ישר והגון מאד.
בנאום שנשא מול הנשיא בבית הכנסת העתיק ביותר בקייפטאון סיפר הרב שבפגישתו עם הנשיא במשכנו הביא איתו את התלמוד ולמד ביחד עם הנשיא את הסוגיה שמדברת על כך שרופא צריך רשות מהבורא כדי לרפא וזאת משום שכדי לתקן את העולם צריך שותפות של האדם עם בוראו. ומשם נשא דברים על המחויבות העמוקה של הקהילה היהודית בדרא"פ לשתף פעולה עם הממשלה כדי לשפר את החיים בכל תחומי החיים : חינוך, כלכלה, ניצול משאבים, יצירת מקומות עבודה וכו'.
וכמובן, כאדם שפועל רבות בעולם לשיפור תדמיתה ומעמדה של ישראל, לא הזניח נושא זה בנאומו: "ממחויבותינו ליידע אותך, כבוד הנשיא, שעם כל האהבה והמחוייבות שלנו לדרא"פ אנחנו גם מאד אוהבים ומוקירים את מדינת ישראל, זה חלק ממי שאנחנו. ישראל היא הארץ שהובטחה לאבותינו ומאז שיהושוע הכניס אותנו לארץ הייתה בה נוכחות יהודית רציפה מאז ועד היום…אנחנו גאים בזה שבימינו זכינו לראות את הריבונות הישראלית חוזרת לארץ ישראל. זוהי קיום הבטחה אלוקית ואף תנאי הכרחי להשרדותינו …היא המורשת הריגשית והרוחנית שלנו ואנחנו לא יכולים להיות נפרדים ממנה." וזכה לתשואות רבות.
אפרטהייד
כמי שחווה וראה מקרוב את האפרטהייד מאד קשה לו כאשר משתמשים במילה זו כדי לגנות את ישראל: "אני חושב שעצם ההשוואה היא מזעזעת" אומר הרב " זו ממש עלילת דם ועלבון ענק לקורבנות האמיתיים של האפרטהייד ועושה זילות לנושא".
גולדשטיין, לו דוקטורט למשפטים עם התמחות בזכויות אדם, ירש את הלהט שלו לנושא מאביו שהיה שופט ועסק רבות במלחמה באפרטהייד. "אני זוכר שכשהייתי ילד בן עשר הסתובבתי עם ההורים בקייפטאון והבחנתי באדם שחור יושב בצד הדרך. הוא לא עשה דבר אלא רק ישב בשקט. ראיתי שוטר ניגש אליו וצורח עליו בתוקפנות והחוויה הזאת של החוסר אונים לעזור לו נחרטה בליבי עד היום"
"לסכסוך הישראלי פלסטיני אין שום דמיון למדיניות האפרטהייד. פה יש קונפליקט על פיסת קרקע ואין לזה קשר לגזענות" אומר הרב בתקיפות. " אני מתראיין הרבה על הנושא בעולם ועל המצב בישראל בכלל ויוצא נגד האשמות מגוחכות מסוג אלה ואחרות" .
מיזם השבת העולמית – יהדות לכולם
אחד הפרוייקטים הגדולים איתם הרב מזוהה הוא 'מיזם השבת העולמית': שבת אחת בשנה אותה שומרים ביחד מעל מיליון יהודים, דתיים וחילונים בקהילות רבות סביב העולם וכולל ארועי אפיית חלה המוניות, ארוחות ערב, קונצרט הבדלה וסעודות המוניות. "כל אחד בעצם מתחבר לשבת ממקום אחר ואנו רואים שדווקא בעידן שלנו, בו הטכנולוגיה שולטת וכולם עסוקים בסלולרי ובשפע המידע שזורם אלינו מכל עבר, שההענות לשמירת השבת ולהתנתקות מכל האובר אינפורמציה הזאת, רק הולכת וגוברת. יום אחד שבו מתנתקים מהלחצים, טכנולוגיה, עבודה ומתחברים ליום של שקט, שלווה, משפחה וליכולת להעמיק במחשבות שלנו ללא הסחות דעת למינהן. יש בזה מסר מאד חשוב לחיים המודרניים" אומר הרב.
"כשהעלנו את רעיון השבת היו המון סקפטיים שחשבו שזה לא יעבוד" אומר הרב " אמרתי לאישתי שאפילו אם אלף יהודים ישמרו שבת אחת אני אהיה מרוצה ועם זאת הייתי אופטימי שיהודים רבים מכך יוכלו להתחבר למקורות שלהם ולכן גם לעניין השבת". ואכן הרב לא טעה, זו השנה החמישית של מיזם השבת שגדל בקצב מסחרר ומשתתפים בו מעל מיליון יהודים ביותר מ 1416 קהילות יהודיות ברחבי העולם. השנה השבת היא בסימן VIP ויקחו בה חלק גם מפורסמים רבים, מובילי דעת קהל וכן פוליטקאים מכל קצוות קשת הפוליטית.
"השבת היא בעצם אמונה באנשים, היא באה מלמטה, מהרצון של האדם להתחבר ולחוות משהו שונה. למרות שבישראל נראה שהשבת היא מקור למחלוקת בין זרמים שונים בחברה וחלק מזה נובע מהערבוב בין פוליטיקה לערכים, מהות השבת היא בעצם לאחד וליצור שיח אחר. כל אחד יכול להתחבר לשבת ממקום שונה, אחד יתחבר בגלל הציווי האלוקי, האחר בגלל האוכל הנפלא ואחרים בכלל המשפחתיות או השקט שהיא מביאה. יש צמא מאד גדול למסורת ואנחנו שומעים כל הזמן על סיפורים מאד מרגשים על אלו שהצטרפו לפרוייקט ושמרו את השבת בפעם הראשונה"
"הישנם עוד יהודים בעולם"?
אחד הסיפורים שהכי ריגשו את הרב היה של אישה בשם קיילי מעיירה קטנה בנבאדה, ארה"ב. קיילי רצתה לשמור את השבת העולמית אך לא ידעה איך תמצא יהודים נוספים לחבור אליהם בשבת כי היתה בטוחה שאין עוד יהודים באיזור. אפילו ביתה הקטנה שאלה אותה האם ישנם עוד יהודים בעולם. היא ניסתה את מזלה בפייסבוק ולהפתעתה מצאה עוד שלוש משפחות יהודיות באזור שלה. הם כולם חברו יחד לשמירת השבת בפעם הראשונה וחוו חוויה מיוחדת ומרגשת מאד. בשנה שעברה מצאו שני יהודים מפקיסטן האחד את השני ואפילו בעיראק חיילים יהודים בבסיסי ארצות הברית חגגו את השבת העולמית ואף סוקרו בכלי התקשורת השונים
זמן למשפחה
לאחר כל הדברים האלו עולה התהיה כיצד בעל ואב לארבעה ילדים מוצא זמן למשפחה בין כל המיזמים, השותפויות והתפקידים הרבים בהם הוא לוקח חלק "זה הכל עניין של סדרי עדיפויות" הוא אומר " אני מנסה לוודא לאכול ארוחת ערב כל יום עם המשפחה, ללמוד עימם ולעזור להשכיב אותם לישון. אני מנסה שכל זמן איתם, גם אם הוא מועט, יהיה משמעותי. וכמובן, ברוך השם, יש לנו המון זמן – בשבת.