אלי עציון ושוקי גולובינסקי הבעלים של חברת אשדיר מנהלים לא רק משרד פרסום מצליח, אלא גם אחראים על הפקתם והפצתם של רוב עלוני ועיתוני השבת במגזר הדתי.
כדי לראיין את איש העסקים אלי עציון, אני נאלצת להצטרף אליו לנסיעה. האיש עסוק כך אומרים, ועדיין כמו רוב האנשים העסוקים באמת, הוא מספיק למצוא זמן גם לתחביביו בתחום הספורט וגם לשמש בהתנדבות כיו”ר של מרכז הספורט אליצור.
לצד תחביבו אלו, יחד עם שותפו שוקי גולובינסקי הוא מנהל גם את משרד הפרסום ‘אשדיר’ שבין לקוחותיו נמנים המוסדות הגדולים במגזר. קבוצת ‘אשדיר פרסום והפצה’ חולשת על רשת התקשורת המגזרית, המונה בין היתר את העיתון 'מצב הרוח', עלון 'שבתון', המקומון '471' ואתר סופ”ש המופצים למאות אלפי בתי אב. הוא נשוי לקרן, אב לשלושה, עם חיבה רבה לספורט ואמונה גדולה במגזר הדתי.
איך בכלל הכול התחיל?
“צמחנו מלמטה כמו שאומרים. עסקתי לפרנסתי כאב צעיר בהשלמת הכנסה ע"י הדבקת מודעות על לוחות המודעות של בתי הכנסת. אני הייתי אחראי על הדבקתם באזור בני ברק ושוקי על אזור פתח תקווה. בשלב מסויים הציע שוקי שנפתח יחד עסק משלנו ונדביק מודעות בעוד ועוד ערים. ועל מנת שנוכל להתרחב לכל עיר נוספת שפתחנו בה קו הדבקת מודעות קלטנו עוד עובד וכך צמחנו לאט לאט, גם במרחב ההפצה וגם בכמות הלקוחות
איך הגעתם למעמד משרד ההפצה של התקשורת המגזרית?
“מכיוון שגם ככה היינו עוברים כמעט בכל בתי הכנסת בארץ, אנשים היו אומרים “אתם כבר עוברים שם, חלקו גם את הפלאייר שלנו” מכיוון שכבר הפצנו פלאיירים הגיעו אלינו גם מעלוני השבת. קפיצת המדרגה הייתה כשמוטי זפט שנשא כל השנים חלום בליבו להפיק גם הוא עלון שבת, אמר לנו יאללה בואו תהיו שותפים. אני אביא את התוכן, אתם תביאו את המפרסמים ואת החלוקה. ככה נולד עלון שבתון.
ככה נוסף עוד עלון שבת ועוד אחד, הפכנו להיות חברת ההפצה הראשונה בתחום ובאופן אבסורדי גם הבלעדית בשוק. בשלב הזה כבר הבננו שצריך לעזוב את 'העבודה הראשית שלנו', הרגילה, ולהתמקד בהפצות. בין היתר אנחנו הקמנו את מערך ההפצה של עיתון בשבע, במשך עשר שנים הפצנו אותם. המשרד שלנו אגב ממוקם באותה הקומה איתם”.
מה עם מתחרים, מה עם קצת אקשן?
“המתחרה היחידי כמעט שלנו, היה מקור ראשון. בהתחלה אכן הייתה מלחמת חורמה. אבל אז קלטנו שאנחנו סתם שוחקים יחד את השוק, מקפיצים את המחיר של המפיצים כי שנינו משלמים להם על אותו קו החלוקה בדיוק. החלטנו להתאחד, הפכנו למעצמה של חלוקת 24 עיתונים ועלונים בכל רחבי הארץ באופן בלעדי. לאחר שישראל היום קנו את מקור ראשון כל מערך ההפצה עבר אליהם ואנו עברנו להתמקד בניהול משרד הפרסום והמדיות האחרות שהקמנו במשך הזמן. אבל עדיין אנחנו אחראים לכמחצית מעלוני השבת המופצים לבתי הכנסת, החל מהעיצוב ועד ההדפסה והחלוקה
בינואר השנה ימלאו שש עשרה שנים לעלון ‘שבתון’, הראשון שהפיקו אלי עציון ושוקי גולובינסקי יחד עם הוגה הרעיון העורך מוטי זפט. קרוב ל 800 גיליונות. בין כותביו הקבועים נמנים ראשי המגזר הדתי בהם הרב יובל שרלו, פרופ’ אביעד הכהן, הרבנית עו”ד מיכל טוקוצ’ינסקי, הרב מאיר נהוראי, הרב שי פירון ועוד.
מלבדו ישנם עוד שלושה שחקנים מרכזיים בקרב על לבם של קוראי עלוני השבת בין היתר העיתון 'מצב הרוח' הצובר פופולאריות רבה משבת לשבת ומשפיע בתוך המגזר גם בהחלטות פוליטיות כמו למשל בבחירות לבית היהודי. העלון מגדיר את עצמו כעיתון ומפרסם בנוסף למאמרים תורניים גם טורי פובליציסטיקה של אושיות מוכרות במגזר.
מה עיקר העיסוק שלכם היום?
כפי שתיארתי קודם, התחלנו להשקיע בנושא משרד הפרסום. המשרד הפך להיות מפלצת מדיה מקסימה המונה בין היתר את הארגונים הגדולים של המגזר הדתי, כמו רשת אמית, אמונה, הפועל המזרחי, המזרחי העולמי, רשת אור תורה סטון, מכללת תלפיות, טיולי גשר, שדות תיירות, ועוד. אנחנו עושים עבור הלקוחות הכול מאלף ועד תו. החל מעיצוב שלט או דגל שהם צריכים ועד לפרסום שנתי בכל העיתונות ושלטי חוצות. הלקוחות עושים דרכנו הכל. אנחנו מעצבים להם את המודעות, מדפיסים להם את המודעות, תולים אותם ברחבי העיר וגם מפרסמים אותם”.
נדמה שעל לקוחות אשדיר נמנים חברות וארגונים מכל גווני הקשת הישראלית: החל מהפן החברתי, המגזרי והפוליטי. עוגת הפרסום במגזר הדתי לא גדולה במיוחד ונמנים עליה מספר לקוחות מרכזיים שנדמה שכולם בדרך כזו או אחרת מוצאים את עצמם מפורסמים גם בעלוני השבת.
איך אתה מתמודד עם כל כך הרבה לקוחות, משימות ותפקידים
“לכל אחד אני אומר את מה שהוא צריך לשמוע ומרגיע אותו. צריך סבלנות לפעמים יש טעויות לפעמים צריך לבקש סליחה שלא הספקנו לעשות דברים”
מה תעשה ביום שבו הפרינט ימות?
“כל עוד אנחנו דתיים וכל עוד אנחנו שומרים שבת, אז אני לא באמת דואג, נראה שלנצח נמשיך לקרוא”.
איך אשתך מסתדרת עם העובדה שיש לך ‘זוגיות’ עם שותף עסקי כל כך הרבה שנים? ואיך הילדים?
“היא דווקא מאד בעניין שנצליח. מנסה להכיל אותי,לעזור, לתת טיפים. היא עוזרת לי בחיבורים עם לקוחות חדשים, כשאני מרגיש קצת נבוך לגשת למישהו ולשאול אותו איך זה שהוא עדיין לא עובד אתנו.
הילדים שלי מקסימים, הם אמנם לא רואים אותי הרבה, אבל בהחלט רואים אותי מספיק. וגם הם מעורבים ועוזרים בכל מה שצריך בעסק”.
מה החזון שלך?
“החזון שלי הוא להשפיע בכל דרך שאני יכול, בכל הצינורות. בין אם זה להפוך להיות יו”ר אליצור כדי להשפיע על תחום הספורט במגזר הדתי ובין אם זה לנהל את עלוני השבת ולקדם נושאים שאני רואה אותם כחשובים. אני רוצה שאחרי גיל 120 אוכל להסתכל אחורה ולהגיד לעצמי, הספקתי משהו בחיים”.